Esittelyssä Royal Caribbeanin Jewel of the Seas

*Kaupallinen yhteistyö We Love Cruises Oy – Parempia risteilylomia*

Oletko pohtimassa Karibian, Välimeren tai vaikkapa Norjan risteilyä ja haet esittelyä sekä kokemuksia Royal Caribbeanin Jewel of the Seas -aluksesta? Risteilin edellä mainitulla aluksella lähes parin viikon ajan kesä-heinäkuussa 2022, joten tässä postauksessa esittely ja omakohtaiset kokemukset laivasta.

Royal Caribbean International tarjoaa vaihtoehtoja

Royal Caribbean International -varustamolla on yhteensä 26 laivaa ja niiden joukossa on myös maailman isoimmaksi luokiteltuja risteilyaluksia useampikin kappale. Suuren alusmäärän myötä tarjolla onkin erilaisia vaihtoehtoja aina vanhan ajan risteilytunnelmaa huokuvista max. 2.435 matkustajan laivoista kaiken maailman huvituksia tarjoaviin maksimissaan lähes 7.000 matkustajaa ottaviin megaristeilijöihin. Vaikka osa Royal Caribbeanin aluksista onkin rakennettu jopa ennen vuosituhannen vaihtumista, on Royal Caribbean uudistanut aluksiaan mm. sisustuksiltaan vuosien saatossa.

Isojen ikkunoiden ja kodikkaan tunnelman Jewel of the Seas

Vuonna 2004 valmistunut Jewel of the Seas kuuluu Royal Caribbean Internationalin Radiance-luokan laivoihin, joille tunnusomaista on suuret ikkunapinta-alat. Niiden ansiosta matkustajat pystyvät nauttimaan upeista merimaisemista sisätiloista käsin ilman tarvetta mennä ulos. Radiance-luokan laivoissa ei ole myöskään monilta Royal Caribbeanin laivoilta tuttua promenadea (kävelykatu), mutta sen korvaa tosiaan upeat, isot ikkunat merelle ja kahdeksan kannen korkuinen keskusaula Centrum.

Jewel of the Seas on juuri sopivan kokoinen laiva isoja megaristeilijöitä karttavalle. Matkustajia Jewel of the Seas ottaa sisäänsä maksimissaan 2.435 matkustajaa, pituutta on 293 metriä, leveyttä 32 metriä ja kansia on kaikkinensa 13. Robottibaareja ja surffisimulaattoreita on aivan turha hakea, mutta mm. kiipeilyseinä, koripallokenttä ja minigolf-rata laivalta kuitenkin löytyy.

Maksuttomat ja maksulliset ravintolat

Risteilyn hintaan kuuluvia ruokaa tarjoavia paikkoja on useampiakin. Kahden kannen korkuisessa pääravintolassa (Tides Dining Room kansilla 4 ja 5) pääsee nauttimaan à la carte-tasoisista annoksista ja pöytiin tarjoiluista aamupala-, lounas- ja illallisaikaan. Kannella 5 olevassa osassa ruokailevat ne, joilla on kiinteä kattausaika ja kannella 4 puolestaan ne, jotka haluavat itse päättää ruokailuaikansa (My Time Dining). Siinä, missä kiinteän kattausajan varanneet istuvat joka ilta samassa pöydässä ja samat tarjoilijat palvelevat joka ilta, My Time Dining-asiakkaat ohjataan milloin mihinkin vapaaseen pöytään ja tarjoilijat myöskin vaihtuvat pöytien mukaan. Me tykästyimme muutamaan tarjoilijaan ja pyysimme pöytää heidän alueeltaan. Varustamo kiinnitti toiveeseemme huomiota ja jatkossa meidän sijoitettiin aina lempitarjoilijoidemme alueelle, vaikka illallisaikamme vaihtelikin risteilyn aikana.

Kannella 12 sijaitsevasta buffetista (Windjammer Marketplace) pääsee hakemaan ruokaa vaikka omaan hyttiinkin ja pientä naposteltavaa sekä yöruokaa on tarjolla kannella 12 sijaitsevassa Solariumissa. Laivalla on luonnollisestikin 24/7 toimiva room service, mutta maksuitta voi tilata tavallisissa hyttiluokissa vain suppean mannermaisen aamupalan tiettynä aikana. Muutoin tuonti maksaa 7.95 USD + 18 % palvelumaksun ja matkustamalla sviittiluokassa (ei Junior Suite) ei room servicestä tarvitse maksaa minään aikana.

Lakto-ovo kasvissyöjän näkökulmasta annan kiitosta buffetin aamupalatarjonnalle, sillä tarjolla oli muitakin vihanneksia kuin tomaattia.
Buffetin perällä on muuten mieluisa katettu ulkoterassi, jossa voi nauttia ateriansa maisemia ihaillen.

Maksullisia ravintoloitakin alukselta löytyy ja kannelta 6 useampikin ravintola. Italialaisia makuja on tarjolla Giovanni’s Table -ravintolassa, pihvien ystävät suuntaavat Chops Grilleen ja hieman privaatimpaa sekä spesiaalimpaa kokemusta on tarjolla Chef’s Table -ravintolassa, jossa pääsee nauttimaan aluksen pääkokin valmistamasta viiden ruokalajin menusta annoksille sopivine viineineen, jotka aluksen sommelier on valinnut. Aasialaista ruokaa, mm. sushia ja sashimia, on tarjolla kannella 12 sijaitsevassa Izumissa.

Me emme aterioineet maksullisissa ravintoloissa ollenkaan 12 päiväisen matkamme aikana, vaan pärjäsimme Windjammer Marketplacen ja pääravintolan tarjonnalla.

Baarit

Kansi 6 on se kansi, jossa tapahtuu ja on elämää. Eri tunnelmaisia baareja löytyy ympäri laivaa ja kannella 6 onkin tarjolla useita baareja aina keulasta perään saakka. Nauti vaikka lasillinen lempijuomaasi keulassa sijaitsevassa teatterissa esitystä katsellen ja jatka sen jälkeen mihin tahansa kannen 6 baareista. Oluiden ystäville löytyy värikäs The Pit Stop-baari, jossa voi katsoa myös urheilumatseja televisiosta. Casinosta ei tarvitse lähteä muualle juomaansa hakemaan, kun baari löytyy sieltä tai suuntaa maistelemaan viinejä Vintages-baariin, josta voi ihailla upeita merimaisemia isoista ikkunoista ja nauttia Centrumin musiikkitarjonnasta. Eikä siinä kaikki. Nauti drinkki pianomusiikin äärellä isojen ikkunoiden Schooner Bar:ssa tai joku mukava juoma perässä sijaitsevassa The Safari Clubissa, jossa järjestetään erilaista ohjelmaa ja soitetaan elävää musiikkia. Safari Clubin isoista peräikkunoista pääset myös ihastelemaan aluksen peräaaltoja.

Schooner Bar
The Pit Stop
The Safari Clubin isot peräikkunat oli suosittu paikka monelle istahtaa kirjan ääressä.
Viinibaari Vintages.

Centrumista löytyy luonnollisestikin baari kannelta 4, uima-altaan ääreltä baarit (kannet 11 ja 12) sekä baari Vortex-yökerhosta/Viking Crown Loungesta kannella 13. Kannelta 13 löytyy myös korkeimmille kanta-asiakkaille suunnattu Diamond Club ja sviittiasiakkaille suunnattu Concierge Club.

Vortex/Viking Crown Lounge on ns. savupiippubaari ja sieltä on upeat näkymät laivan sivulle ja uima-allaskannelle.

Ilmaista suodatinkahvia kofeiinilla tai ilman on saatavissa monesta pisteestä laivalla, mutta maksullisia erikoiskahveja voi hakea vaikkapa kannella 5 Centrumin ääressä sijaitsevasta Café Latte-tudes-kahvilasta tai Windjammer-buffetin baarista (kansi 12).

Maksutonta suodatinkahvia saa vaikka keskellä yötä, sillä Windjammerin ulkopuolella on 24/7 auki oleva Windjammer Coffee Station.

Aktiviteetit ja viihde

Laivalta löytyy paljon tekemistä kaiken ikäisille ja kannattaakin lukaista jokaisena iltana seuraavan päivän risteilyohjelma läpi joko erikseen hyttiin jaettavasta Cruise Compass -lehtisestä tai maksuttomasta Royal Caribbean -sovelluksesta. Tarjolla on mm. erilaisia esityksiä teatterissa, ohjattuja tanssitunteja, tietovisoja, silent discoa, elokuvia, kakun koristelua ja erilaisia askarteluhetkiä. Musiikin ystäville on tarjolla musiikkia eri pisteissä, mutta itse nautin kaikkein eniten Centrumin musiikkitarjonnasta.

Aluksen viihde muuten vaihtelee asiakaskunnan mukaan, joten se suunnitellaan muutamaa päivää ennen risteilyä tulevaa matkustajaprofiilia ajatellen. Seitsemänpäiväisellä Norjan risteilyllä vuonna 2015 menoa oli kiitettävästi ja iltajuhlia paljon, nyt 12 päiväisellä risteilyllä matkustajakunta oli vanhempaa ja se näkyi myös viihteessä. Viihdettä oli, mutta ne eeppisimmät bileet puuttuivat lähes kokonaan.

Hien saa pintaan vaikkapa kannella 12, josta löytyy mm. lenkkirata, palloilukenttä ja kuntosali. Kantta ylempänä pääsee testaamaan omaa uskallustaan seinäkiipeilyssä tai pelionneaan minigolf-radalla. Rahansa voi menettää tai voittaa aluksen kannella 6 sijaitsevalla kasinolla ja maksuttomaan pelailuun löytyy uima-allaskannelta pari pingispöytää. The Safari Clubin edustalla (kansi 6) puolestaan sijaitsee kaksi biljardipöytää, jotka on varustettu gyroskoopilla. Me pelailimme useamman kerran biljardia matkan aikana ja totta tosiaan, pallot eivät liikahtaneet minnekään ilman lyöntiä, vaikka laiva saattoikin keinua merellä. The Safari Clubin puolelta löytyy myös lautapelejä, joten aika ei Jewel of the Seas-aluksella käy pitkäksi.

Uima-altaita on kaksi ja ne sijaitsevat kannella 11. Ulkoallas on tarkoitettu kaiken ikäisille, joskin vaippaikäisillä ei uima-altaaseen ole asiaa. Säältä suojassa pääsee polskimaan Solariumin puolella ja se puoli on puolestaan tarkoitettu vain yli 16 vuotiaille. Porealtaita löytyy sekä ulkoa että Solariumista ja hengenpelastajat vahtivat silmä tarkkana molemmilla puolilla.

Alukselta löytyy myöskin pieni vesiliukumäki ja kahluuallas alle 12-vuotiaille kannelta 12. Samalla kannella sijaitsevat myös lapsille suunnattu lastenkerho Adventure Ocean, nuorison Fuel Teen Disco ja Videoarcade.

Shoppailijoille on tarjolla kaikenlaisia diilejä aluksen ostoskadulla ja tarjoukset vaihtelevat päivittäin. Valikoima ei ole Itämeren risteilylauttojen tasoa, mutta kaikenlaista alennuskrääsää ja bling bling timantteja on tarjolla. Alkoholitarjonta on myymälän puolella suppea ja hintojen osalta rommi oli omalla risteilyllämme edullista, mutta muut alkoholit hinnoiltaan keskitasoa. Ostettuja alkoholeja ei muuten saa hyttiinsä, vaan ne otetaan säilöön ja toimitetaan hyttiin viimeisenä iltana.

Esittelyssä Oceanview Cabin with Balcony-parvekehytti

Laivalta löytyy hyttejä aina 8 m²:n kokoisesta yhden hengen sisähytistä (Studio Interior Cabin) maksimissaan 4 henkilöä ottavaan 93 m²:n suuruiseen sviittiin (Royal Suite with Balcony), jossa on 16 m²:n kokoinen parveke.

Me majoituimme omalla matkallamme Oceanview Cabin with Balcony-parvekehytissä (hyttiluokka 2D), jonka koko parvekkeen kanssa on noin 17 m². Oma hyttimme sijaitsi kannella 7 sellaisella alueella, että parvekkeella oli pienoinen näköeste. Allamme sijaitsi pelastusveneiden katos, joka esti meren katselun suoraan alas ja kyljen sisäisemmässä osassa oleva sijainti ehkäisi näkymät myös laivan keulaan ja perään. Itse parveke oli kuitenkin mukavan kokoinen ja sieltä näki ihan hyvin merelle parveketuolilla istuessa. Itselleni kerta näin ”näkymäesteellisessä” hytissä oli ensimmäinen, joten epäilin viihtymistäni ko. hytissä ennen matkaa. Loppujen lopuksi tulimme miehen kanssa siihen tulokseen, että jos kyseisen verran rajoittuneen näköalan hytti on tarjolla useita satoja euroja halvemmalla, voisimme joskus matkustaa uudelleenkin kyseisessä hytissä.

Huomioithan kutenkin rajoittuneen näköalan hyttiä varatessa, että näkymät voivat olla rajoittuneet vielä enemmän laivasta ja hytin sijainnista riippuen. Ole siis tarkkana tai jätä sen sopivan hytin varaaminen risteilyalan ammattilaisen harteille.

Pikkuvinkki teille lukijoille. Hyttiä valitessa kannattaa olla tarkkana. Kuten huomaatte, tässä laivassa on ulkonevia ulkokansia ja siitä syystä esim. parvekehytin parvekkeelle ei välttämättä paista aurinko samaan malliin kuin toiselle parvekkeelle samalla laivalla. Jos sen The Hytin valinta askarruttaa, jätä valintatehtävä vaikkapa We Love Cruisesin henkilökunnan harteille. He osaavat katsoa sinulle sen parhaan hytin valitsemastasi luokasta, mutta muista kertoa ne sinulle tärkeät jutut hytissä.

Jewel of the Seas on todellakin lähes 20 vuotta vanha laiva ja ikä näkyi hytissä. Tekstiileitä on vaihdettu, mutta puukalusteissa ja kylpyhuoneessa näkyi ikä. Säilytystilaa oli todella paljon kahdelle (mm. vaatekaapissa his & hers-puolet), mutta pieni miinus siitä, ettei hytissä olleeseen tallelokeroon mahtunut läppäri. Myös isompien matkalaukkujen sijoittaminen sängyn alle vaati hieman sänkyjen nostoa. Kaikilla risteilyaluksissa samaa ongelmaa ei ole.

Risteilimme seitsemän vuotta sitten Jewel of the Seas-aluksen sisarella (Serenade of the Seas) ja siellä meillä oli parvekehytistä se muutamaa neliötä isompi Superior Ocean View Stateroom with Balcony. Hytin taso oli muutoin sama kuin Oceanview Cabin with Balcony-hytissä, mutta muutaman lisäneliön turvin Superior-luokan parvekehytissä oli isompi sohva ja enemmän tilaa liikkua. Itse koimme ajoittain Oceanview Cabin with Balcony-hytin ”eteisaulan” ja oleskelutilan ahtaaksi alueeksi, mutta johtunee siitä, että olimme Karibian risteilijällä näin pienessä hytissä ensimmäistä kertaa.

Jewel of the Seas, millainen kokemus?

Kuten jo aiemmin kerroin, laiva edustaa vanhempaa risteilytyyliä ja se näkyy sisustuksessa. Messinkiä, tummaa puuta ja tummia/värikkäitä värejä. Tyyli on vanhahtavaa ja ikä näkyy osassa kalusteita, mutta kaikkialla on siistiä. Isot ikkunat mahdollistavat maisemien ihailun sisältä ja laiva sopikin kuin nenä päähän Norjan risteilylle. Auringon paistaessa kuitenkin lämpötila nousi omalla risteilyllämme ikkunoiden lähettyvillä isostikin, eikä ilmastointi siihen auttanut, joten ihan lämpimille Karibian vesille ko. laivaa valitsisi vaan sellaisen, jossa ei olisi samaan malliin isoja ikkunapinta-aloja.

Perheeni, joka on risteillyt useasti erilaisilla risteilylaivoilla piti Jewel of the Seasista. Nuoriso piti laivaa mukavana, me aikuiset kodikkaana ja samaa mieltä oli ensi kertaa Karibian risteilijällä olleet matkaseurueemme senioritkin. Olen risteillyt useamman kerran Royal Caribbeanilla ja pitänyt aina heidän ystävällisestä ja iloisesta palvelusta. Eipä tarvinnut kulmia kurtistella tälläkään reissulla, sillä hymyjä ja palveluintoa ei puuttunut.

Pikkuvinkki taasen teille tähän loppuun. Eikö hytissäsi ole kylpynuttua, mutta kaipaat sellaista? Siitä vaan pyytämään moista room stewardilta. Eikä aikaakaan, kun sellainen on sinulle hyttiin toimitettu. Huomatkaa tyytyväinen ilmeeni. Kylpynuttu, parveke ja keskiyön aurinko. Niin parasta just silloin.

Alkoiko risteilyt kiinnostaa ja olisiko Jewel of the Seas se sinulle sopiva, kotoisa laiva? Jewel of the Seas tulee taas ensi kesäksi takaisin Eurooppaan ja tekee mm. samanlaisen Norjan risteilyn kun millaisella minä olin, joten siitä vaan katselemaan risteilyaihtoehtoja. Linkki We Love Cruisesin sivuille tässä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.


Posted

in

,

by

Comments

2 vastausta artikkeliin “Esittelyssä Royal Caribbeanin Jewel of the Seas”

  1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin avatar

    Jewel of the Seasin matkustajamäärä on ilman muuta omaan makuun ja viihtyisin varmsti paljon paremmin kuin megakokoisissa aluksissa. Täytyy myös todeta, että myös nämä sinun kokemus-kirjoitukset ovat niin ikään huippuja, todella kattavasti tuot faktat esille, ja ainakin useimmiten sisältäen vielä muutaman huomion asioista, jotka voisivat olla vieläkin paremmin.

    1. Kthetraveller avatar
      Kthetraveller

      Oi kiitos kehuista. Täytyy sanoa, että minäkin olen ehkä enemmän noiden pienien laivojen ystävä, sillä niissä on enemmän sitä kodikkuutta ja tunnelmaa. Itselläni on useampi pienempi laiva nyt kiikarissa ja toiveena päästä vielä ainakin Silversean, Azamaran, Ponantin sekä Hapag-Lloyd Cruisesin laivalle. Saas nähdä, minne sitä tulevaisuudessa päätyy, mutta seuraavaksi tosin vuorossa jälleen 2.340 matkustajan laiva parin kuukauden päästä. Risteilyt on vaan mahtavia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *