Esittelyssä St. Peter Linen m/s Princess Maria

166 metriä pitkä Princess Maria on kunnioitettavaan ikään ehtinyt alus. Vuonna 1981 valmistunut autolautta seilasi Helsingin ja Tukholman väliä Silja Linen väreissä nimellä m/s Finlandia aina vuoteen 1990 saakka, jonka jälkeen alus päätyi DFDS -varustamon omistukseen ja sai nimekseen Queen of Scandinavia. Venäläisen St. Peter Linen väreihin alus siirtyi vuonna 2010, ja viisivuotis-syntymäpäiviään Princess Maria viettikin tämän vuoden huhtikuussa. Täytyy kyllä myöntää, että aluksesta on pidetty hyvää huolta ja tuntui oikeastaan siltä, että Princess Marian tilat olivat paremmassa kunnossa kuin Princess Anastasian. Mikä parasta, aluksesta oli havaittavissa muutamia nostalgisia kohtia meille, jotka vielä muistamme laivan Siljan Finlandiana.

Noin 1 700 matkustajan Princess Marialla on tarjolla hyttejä joka lähtöön, aina edullisista sisähyteistä tasokkaampiin DeLuxe-hytteihin, mutta varsinaisia sviittejä ei tältä laivalta löydy. Tasokkaammasta matkustustavasta pitävänä ihmisenä minulla olikin visiitilläni ilo päästä tutustumaan DeLuxe- ja Commodore-luokan hyttiin, joten muutama kuva niistä tähän alkuun.

Aluksen keulassa, kannella 6, sijaitsee tilavat kahden hengen DeLuxe-hytit. Muutaman DeLuxe hytin erikoisuus on kahteen suuntaan osoittavat ikkunat, joten hytin asukas voi nauttia täysin siemauksin näkymistä. Nämä kahden ikkunasuunnan hytit ovat ns. kulmahyttejä ja niitä on vain kaksi kappaletta, joten kannattaa esittää toive varausta tehdessä. Mm. minibaari, LED-televisio ja kylpytakit kuuluvat hytin varustukseen, joten hytissä nauttii olostaan pidemmänkin ajan. Pietarin päässä muuten DeLuxe-hytin asukkaat voivat nauttia terminaalissa omasta Deluxe loungesta, jossa on tarjolla maksuttomia virvokkeita ja pientä purtavaa.

Hytti, johon pääsin tutustumaan vierailuni aikana sijaitsee aluksen vasemmalla puolella perästä eteenpäin katsottuna. Sängyn vieressä oleva ikkuna on siten suuntautunut aluksen sivulle, ja sohvaryhmän puolella oleva ikkuna näyttää puolestaan keulamaisemia. Sen vain sanon, että maisemat Pietariin tullessa ja sieltä lähtiessä ovat melko eeppiset, joten kannattaa seisoskella hytin ikkunoiden äärellä, mikäli et ole nauttimassa ateriaasi tuolloin aluksen keularavintolassa.

Entäs minibaarin sisältö?

Kuohuviiniä/samppanjaa en jääkaapissa nähnyt, mutta laseista päätellen saattaa hyvinkin olla, että hytin varustukseen kuuluu kuohuvakin juoma.

DeLuxe-hytit ovat omalla rauhallisella alueellaan, jonne pääsee ainoastaan hyttikortilla. Kyseisellä alueella on myös pieni istuskelualue, jossa on tarjolla keksejä ja teetä/kahvia.

Näin nelihenkisen perheen äitinä minua on harmittanut se, ettei St. Peter Linen sivuilla ole ollut meille tarjolla muuta kuin korkeintaan A-luokan hyttejä. Minulle tuli kuitenkin laivalla kierrellessä yllätyksenä se, että kolmen hengen ikkunalliseen Commodore-luokan hyttiin on mahdollista saada lisävuode, johon mahtuu hyvin isompikin lapsi. Commodore-luokkaan kuuluu osa samoista eduista kuin DeLuxe-hyttiinkin, joten hytistä löytyy minibaari ja kuohuviiniaamiainen nautitaan rauhallisemmassa Explorer’s ravintolassa. Myös uima-allasosaston käyttö on ilmaista sen aukioloaikana.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että isompi lisäsänky vie melko paljon tilaa hytistä. Se, onko tästä matkustusluokasta tarpeeksi iloa nelihenkiselle perheelle on jokaisen itsensä harkinnassa.  Suosittelisin tätä hyttiä enemmänkin sellaiselle perheelle, jossa toinen lapsista on vielä matkasänkyyn mahtuva vauva taikka silloin, kun majoittuvia henkilöitä on vain kolme.

Kahden yön risteilyllä laivasta pystyy ottamaan paljonkin irti palveluiden muodossa. Ravintoloita löytyy joka lähtöön aina perusbuffetista (Seven Seas) Sushibaariin (Kampai). Pientä naposteltavaa löytyy Bake & Coffee – kahvilasta, jonka yhteydessä sijaitsee myös lasten leikkihuone. Vanhemmillahan ei tuonne maksulliseen leikkihuoneeseen ole asiaa, mutta lapsiin saa tarpeen vaatiessa hyvän näköyhteyden.

À la carte-ravintola Explorer’s-ravintolassa tarjoillaan maittavan illallisen lisäksi DeLuxe-aamupala, joka kuuluu hytin hintaan DeLuxe-, Commodore- ja A-Premium-hytissä matkustaville.

Samassa kerroksessa aluksen toisella puolella sijaitsee Italialaistyyppinen ravintola Napoli Mia, joka on saanut kiitosta jopa italialaisilta.

Napoli Mian yhteydessä sijaitsee sushibaari Kampai.

Edellä mainittujen ravintoloiden keskellä sijaitsee puolestaan Casino. Venäläisille rahapelien ystäville tämä on suorastaan taivas, sillä kasinot ja peliluolat ovat olleet jo pitkään kiellettyjä Venäjällä.

On hienoa, että St. Peter Line ja sitä aiempi omistaja DFDS ovat säilyttäneet paloja aluksen alkuperäisiltä ajoilta, sillä kuvissa vilahtavat Tiffany-lamput ovat ihastuttaneet matkustajia aivan aluksen ensipäivistä saakka.

Kerrosta ylempänä sijaitsee Seven Seas buffet-ravintola.

Jos aluksella on säilytetty ihanat Tiffany-lamput, niin kokoustilojen Commodore Loungesta löytyy myös melkoinen aarre. Tiesittekös muuten, että kuvissa vilahtavat hyväkuntoiset nahkatuolit on hankittu Silja Linen Finlandialle viisi vuotta laivan valmistumisen jälkeen?

Aluksella on toki arkisempiakin ja pienempiä kokoustiloja tarjolla.

Mutta mites iltaohjelma, kun on syöty ja ehkä kokoustettu?

Tarjolla on vaikka elokuvaesityksiä ihan kivan kokoisessa teatterissa. Halutessasi voit vaikkapa kutsua oman matkaseurueesi katsomaan elokuvaa privaattinäytökseen, jos elokuvanäytökseen ei ole ostettu ennakkoon yhtään lippua. Hinta on kuulemma 30 euroa ja kaksi ihmistä riittää privaattiesitykseen. Miten olisi vaikka romanttinen elokuva kahdestaan, taikka lastenleffa perheen kesken omassa leffateatterissa sekä pikkuisen evästä ja juomaa siihen kaveriksi? Hulppeaa ja ikimuistoista, eikö vain?

Jos leffassa istuminen ei kiinnosta niin pikkuista evästä, juomaa, musiikkia, karaokea ja ehtaa tunnelmaa on tarjolla kannella 7 sijaitsevassa Funny Rabbit Barissa. Showtunnelmaan pääset puolestaan samalla kannella aluksen perässä sijaitsevassa yökerho Columbus Barissa. Varaa seurueellesi pöytä etukäteen (30-70 euroa pöytävaraus) ja nauti ilmaisista juomista siihen saakka, kunnes pöytävaraukseesi laittama summa on tullut käytetyksi. Kannattaa kuitenkin huomata, ettei varaussumman ja sitä pienemmän baarilaskun erotusta saa takaisin. Eli rautalangasta väännettynä, et saa 70 euron pöytävarausmaksusta 20 euroa takaisin, vaikka baarilaskusi olisi vain 50 euroa. Yökerhon showtarjonnasta pääsee toki nauttimaan myös ilmaiseksi, sillä maksuttomia paikkojakin löytyy.

Iltaa voi vielä jatkaa latinorytmeistä nauttien Cubarissa (kansi 8), josta löytyy oma puolensa tupakan ystäville.

No mikä oli laivatytön näkemys? Princess Maria on siisti retrolaiva, josta löytyy vanhojen risteilyaikojen ja laivafanien ystäville takuuvarmasti nähtävää ja koettavaa. Muiden ei kannata itse laivasta paljoa odottaa, mutta sitten tuleekin se toinen asia. Unohda tyypillinen Itämeren laivojen palvelukulttuuri ja ota kaikki irti risteilemisestä Princess Marialla. Nauti rauhasta ja palvelusta, joka on viety pidemmälle kuin mihin Itämerellä on normaalisti totuttu. Niin juu, ja muista myös käydä Pietarissa, sillä kyseessä on oikeasti nätti kaupunki. St. Peter Linellä on muuten mukavia tarjouksia tasaisin väliajoin, joten siitä vain katselemaan St. Peter Linen sivuilta löytyisikö sinulle sopivaa lähtöä.

Ja tähän loppuun vielä lämmin kiitos St. Peter Linelle, joka mahdollisti pikaisen visiittini laivalla. Täytyy vielä erikseen kehua, että siirtymiseni laivalle toimi täysin saumattomasti. Tulostani oli täysi tieto niin terminaalissa, passintarkastuksessa kuin laivallakin.

P.S.:Laitoin teidän laivafanien iloksi valokuva-albumin Princess Marian sisätiloista. Sieltä löytyy sellaisiakin kuvia, joita ei tässä postauksessa näy. Siitä vaan katselemaan!


Posted

in

by

Comments

2 vastausta artikkeliin “Esittelyssä St. Peter Linen m/s Princess Maria”

  1. alex avatar
    alex

    Kiitos kattavasta Princess Marian katsauksesta K ! Täytyy myöntää, että prinsessa näyttää yllättävänkin hehkeältä ikäisekseen. Tämän postauksen perusteella Pietarin risteily menee ”saattaisin harkita” -listalle!
    Tiffany-lamput muistan itse selkeästi ”vanhoista hyvistä ajoista” – hauskaa, että nämä ovat säilyneet laivan monien vaiheiden läpi.

    Finlandiallahan oli aikoinaan pianobaari jossain ylemmillä kansilla, muistaakseni ”Club Silja” nimeltään; onko tämä baari säilynyt meidän päiviimme (samassa muodossa tai munnelmana) ?

    1. Kthetraveller avatar

      No voi että, harmi kun en osaa auttaa ollenkaan tuossa pianobaariasiassa, sillä itse olen reissannut Siljan Finlandialla vain kerran elämässäni. Meidän perhe kun sattui olemaan niin vahvasti punaisiin laivoihin kallellaan. Minua kierrätettiin melko nätisti laivalla, enkä kyllä törmännyt varsinaiseen pianobaariin. Piano löytyi keulasta Explorer’s:n lähettyviltä ja joku saattoi olla yökerhon tienoilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *