Silja Europa uudistuu: tuoreet kuulumiset Muugasta!

No huhhuh, sanon minä! Voitte uskoa, että meinasin pudota palliltani kun sähköpostiin kilahti kutsu lähteä katsomaan, miten Silja Europaa uudistetaan Muugan satamassa Tallinnassa. Monille tuttu Silja Europahan piipahti vuokrattuna majoituslaivana Australiassa 14 kuukauden ajan vuosina 2014-2015 ja se taisi olla se viimeinen kolaus kauniille alukselle, sillä takaisin tuli vessaongelmainen ja nuhjaantunut laiva. Jotain laivalle sentään tehtiin ennen paluuta Helsinki-Tallinna liikenteeseen, sillä matkustajien iloksi rakennettiin mm. italialainen ravintola Tavolàta ja maukasta pikaruokaa tarjoava Fast Lane. Hytit kuitenkin jätettiin tuolloin alkuperäiseen asuunsa ja sekös tuntui useampaa harmittavan. Silja Europa reissasi Helsinki-Tallinna välillä kevään ja kesän 2016, jonka jälkeen Tallink Silja veti laivan pois reitiltä aiheuttaen monelle vihkiytyneelle Silja Europa -fanille harmaita hiuksia. Laivan kohtalo oli auki jonkin aikaa, mutta monen iloksi Tallink Silja tiedotti laivan palaavan Helsinki-Tallinna reitille mittavasti uudistettuna 12.12.2016 lukien. Nyt sitä on sitten käyty katsastamassa Itämeren kaunokainen ja miltäs siellä näyttikään tässä vaiheessa?

Menomatka sujui mukavasti nauttiessa aamupalasta Tallink Starin Business Loungessa, jonka jälkeen kuulimme kokoustilassa Silja Europan uudistuksista niiden suunnittelusta vastaavan, arkkitehtitoimisto Aprocosin Heikki Mattilan kertomana. Melkoista työtä ovat Aprocosilla tehneet, sillä ydinporukaltaan neljän hengen toimisto sai toimeksiannon hyteistä tämän vuoden kesäkuussa ja lopusta laivan uusittavista tiloista heinäkuussa. 30 vuotta pystyssä olleella toimistolla on vankka kokemus niin kaupoista, tavarataloista kuin laivoista, joista ensimmäiset ovat olleet Silja Serenade ja Silja Symphony. Onpa herra Mattila piirtänyt aikoinaan Helsingin Sanomiin Silja Symphonyn/Serenaden leikkauskuvat ennen laivojen valmistumista ja ollut mukana suunnittelemassa RCCL:n Oasis of the Seas ja Allure of the Seas  -aluksia. Melkoinen ammattilainen siis onkin Silja Europan uudistusta tekemässä ja oli hienoa tavata hänet henkilökohtaisesti.

Silja Europa pohjapiirustus

Siinäpäs se, Silja Europan pohjapiirustus. Sinisellä merkityt kohdat ovat niitä, jotka uudistettiin jo viime keväänä ja vihreällä merkityt nyt uudistettavia kohteita. Melkoisen vihreänä siis pohjapiirustus paistaa.

Silja Europa uudistus keula

Oli se kuulkaattes melkoisen mahtavaa astella keulaportista sisään. Siinä laivan keulan alla seistessä tunsi taas, miten suuresta aluksesta onkaan kyse. Keulasta muuten paistaa vieläkin aluksen alkuperäisen tilaajan logo.

Silja Europalla meitä odotti Tallink Siljan linjajohtaja Marko Makke. Kierros aloitettiin komeasti aluksen komentosillalta, mikä oli tietysti oikea unelmakeikka tälle naiselle (komentosiltatyttö täällä vaan, terve). Paljon oli jänniä nappuloita ja valoja, sekä ihanan rauhallinen ja leppoisa kapteeni Aivar Moorus esittelemässä paikkoja.

Silja Europa komentosilta herkut

Hah, olenko minä jo kertonut, miten iso herkkupeffa mää olen? Tämmöisillä herkuilla me aloitimme laivakierroksen.

Silja Europa kapteeni

Tallink Siljan sosiaalisen median päällikkö Noora Verronen filmaamassa Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdiä, joka haastattelee kolmea mukavaa herraa. Vasemmalla aluksen kapteeni Aivar Moorus, keskellä Silja Linen linjajohtaja Marko Makke ja oikealla Aprocosin Heikki Mattila.

Silja Europa komentosilta 2Silja Europa komentosilta 3Silja Europa komentosilta korjaus

Siinäpä se taisi olla joku tutkaruutu tuon takana. Hatunnosto vaan taas sille, joka ymmärtää noista kytkennöistä jotain. Minä taidan pysyä omassa pestissäni ja jättää nämä hommat muille. Ei kestäisi kärsivällisyys. Ei.

Silja Europa Viking Linen tunnus

Mitäs veikkaatte? Savupiippuun piirretty logo on peitetty valkoisella teipillä. Mitäpäs alta löytyy?

Näin hytissä olemisesta nauttivana naisena minua ilahduttaa suuresti se, että laivan 1 016 hyttiä remontoidaan täydellisesti, kuten myös hyttikäytävät. Hyteistä uudistetaan ensin kaikki B-luokasta ylöspäin, C-luokka uudistetaan aikataulusyistä ja materiaalien toimituksellisista syistä tammikuun puolella laivan ollessa liikenteessä. Potkitut ja elämää nähneet ovet päällystetään uudelleen, hyttikäytävien seinät sekä katto uudistetaan ja käytävämatot vaihdetaan. Pakkelia laivalla on tähän mennessä kulunut jo komiat kolme tonnia.

Silja Europa uudistus vanha A-hytti

A-luokan hytti pikkuisen vaiheessa, huomatkaa wc:n vaalea seinä.

Silja Europa uudistus A-hytti

A-luokan hytti melkein valmiina. Sohva on päällystämättä ja muutakin pientä viilattavaa löytyy vielä. Hytit ja hyttikäytävät uudistaa I.S. Mäkinen Oy, jolla on vankka osaaminen niin laivojen uudisrakennuksista kuin uudistusprojekteista. Tällä hetkellä Mäkisen porukkaa on laivalla töissä n. 250, yhteensä uudistuksia on tekemässä n. 500 ihmistä.

Silja Europa uudistus Deluxe-hytti

Siinäpäs ihanan ikkunan DeLuxe-hytti. Uusittuihin hytteihin tulee ikkunan alle sohva, jossa pystyy nukkumaan yksi lapsi. Parhaimmillaan uusittuihin DeLuxe-hytteihin mahtuu neljä ihmistä, jos perheessä on pieni, aikuisten sänkyyn nukkumaan mahtuva lapsi.

Silja Europa uudistus hyttikäytävä 3

Tiesittekös muuten, että tuo käytävämatto on alkuperäinen, vuodelta 1993?

Silja Europa uudistus wet paint

Niin juu, ja missäs ne aiemmin Australian paluun jälkeen hankitut patjat on säilytyksessä?

Silja Europa uudistus hytit 2

Saanen esitellä Lottemaa-leikkihuoneen.

Silja Europa uudistus teatteri

Ja teatterin, jolle ei tehdä mitään tässä uudistuksessa. Teatteri on upeassa, alkuperäisessä kunnossaan.

Kiitos Valkeat Laivat -blogin Samin asiantuntemuksen, pääsimme hänen johdattamanaan myös kurkkaamaan matkustajilta kiellettyyn paikkaan, jossa on totisesti historian havinaa.

Silja Europa uudistus Mc Donalds

Tuossapa on ollut ensimmäinen merellä toimineen McDonald’sin tiski. Nyt kyseinen tila toimii Perfume & Fashion -myymälän varastona.

Silja Europa uudistus Mc Donalds keittiö

Ja tässä on ollut mäkkärin keittiö. Ei pöllömmät maisemat keittiöstä.

Ruoasta puheenollen, Maxim on saanut väistyä Grill Housen tieltä, mutta jotain vanhaa, kuten katon komeat kuviot, sentään jätetään.

Silja Europa uudistus Grill House

Grill Housen yhteydessä oleva Corner Bar uudistetaan tummemman sävyiseksi, sopimaan paremmin Grill Housen sisustukseen.

Silja Europa uudistus Corner Bar

Tältä Corner Bar näyttää nyt.

Silja Europa Corner Bar havainnekuva Aprocos

Ja tämmöinen siitä pitäisi tulla. Kuva Aprocos/Heikki Mattila.

Buffet uudistetaan saman tyyliseksi kuin Siljan Helsingin laivoilla.

Silja Europa uudistus BuffetSilja Europa uudistus Buffet alkuperäinen kupoli

Alkuperäinen, Buffettiin aikoinaan rakennettu kupoli sentään jätetään.

Europa_GrandeBuffet

Ja tämmöinen Buffasta pitäisi tulla. Kuva Aprocos/Heikki Mattila.

Fast Lanen yhteydessä olleen kahvilan tilalle tulee Coffee & Co.

Silja Europa uudistus Coffee & Co

Tältä se näyttää nyt.

Silja Europa havainnekuva Coffee & Co Aprocos

Ja tällaista on tiedossa. Kuva Aprocos/Heikki Mattila.

Oluen ystävät saavat täysin uudistetun pubin, Sea Pubin.

Silja Europa uudistus Sea Pub pohjapiirros

Hah, voi sitä onnea kun näkee haastateltavan henkilön selän taakse laitetussa kädessä uuden pubin pohjapiirroksen. Pienet on tämän ihmisen ilot.

Silja Europa uudistus Pub

Pikkuisen on jo nähtävissä Pubin värimaailmaa.

Silja Europa uudistus

Pitkän matkan päähän nämäkin on säilötty. Pubin lattia Buffetissa. On se vaan hyvä, että muut hoitavat taas tämän aluksen tuunaamisen. Minä olisin jo tällä haperopäällä unohtanut, minne olen laatat säilönyt.

Silja Europa havainnekuva Sea Pub Aprocos

Pirteää väritystä on tulossa Pubiin. Kuva Aprocos.

Mutta eipä siinä vielä kaikki. Hissiaulat ja infotiski remontoidaan, sekä ne surullisen kuuluisat yleiset wc-tilat.

Silja Europa uudistus vanha hissiaula

Erään kannen hissiaula on vielä projektin alla.

Silja Europa uudistus hissiaula 2

Yllä hiukkasen pidemmällä olevaa hissiaulan uudistusta. Kansille 7 ja 8 tulee seiniin kiiltävän mustaa kiveä, muiden kerrosten hissiauloihin mustaa pinnoitetta.

Silja Europa uudistus hissiaula 1

Näköalahissien aulaa on freesattu ja mm. infotiski uusitaan Silja Serenaden/Symphonyn infotiskin tyyliseksi.

Silja Europa uudistus portaikko

Aulojen ja portaikkojen matot uusitaan, kaiteet jätetään entiselleen, mutta portaikkojen seiniin laitetaan mustavalkoiset kaupunkikuvat.

Vähemmälle uudistukselle jää Sauna Beach, jossa uusitaan laattoja ja maalataan. Penkkejä on tulossa uima-allasalueelle ja Sauna Beachin ulkopuolelta vaihdetaan mm. matot.

Silja Europa uudistus sauna beachSilja Europa uudistus kokoustila

Kokoustiloja ja kokousaula uudistetaan. Ainakin itse olen tyytyväinen valittuun mattoon.

Silja Europa uudistus kokoustilat 2

Sielläpä niitä, kokousaulaan tulevia kalusteiden pehmusteita.

Ja tähän loppuun vielä laivan ulkokuva bussin ikkunasta otettuna, että mites sen ulkomaalin laita?

Silja Europa uudistus maalaus

Nou hätä. Maalia tulee kunhan lämpötila muuttuu plussan puolella. Pakkasella ei passaa moisia hommia tehdä. (Laivafanit varmaan muistavat m/s Rosellan hupaisat aaltokuviot kyljessä).

Silja Europa on Muugassa tuunattavana tämän kuun loppuun ja siirtyy Naantalin korjaustelakalle 1.-10.12.2016 väliseksi ajaksi. Näillä näkymin se on valitettavasti ainoa hetki, jolloin Turkulaiset pääsevät nauttimaan edes hieman Silja Europan olemisesta heidän vesillään.

No, mikäs on laivatytön tuomio? Paljon on ymmärrettävästi vielä tekemättä, mutta jo nyt nähdyt uudistukset ovat todella miellyttäviä. Väriä on käytetty mukavan pirteästi, mutta jotenkin rauhallisesti ja ennen kaikkea on hienoa, että alkuperäistäkin on jätetty sopivasti paikalleen. Syynä on niin aikataulu- kuin kustannuskysymyksetkin, mutta minä jaksan uskoa että siinä on myös muutakin. Alus huokuu arvokasta historiaa, eikä sitä passaa hävittää kokonaan uuden alle. Hyttiuudistukset ovat mukavia, joskin pienen A-luokan hytin värimaailma vielä arveluttaa minua. Olen itse vaaleamman hyttivärityksen ystävä, mutta onhan nuo tummat kangasmateriaalit ymmärrettäviä. Eipähän ainakaan näy helposti kaatuneet punkut ja bisset niissä, kiitos Itämeren bilekansan. Uusittuun DeLuxe-hyttiin olen korviani myöten rakastunut jo nyt, vaikka olen nähnyt sellaisen vain kuvassa.

Uudistettuna laiva tulee olemaan juuri sitä, mitä Helsingin ja Tallinnan välille on kaivattu. On tilaa erilaisille ihmisille, mahdollisuuksia kunnon viihteeseen (kiitos teatteritilojen), erilaisiin ateriointeihin ja tasokkaita hyttejä. Isot ikkunat luovat yhteyden mereen, vaikkakin ilta menee tuijotellessa Tallinnan valoja. Nyt siellä ruudun toisella puolella saattaa jollain mennä herne nekkuun, mutta sen vaan sanon, että olemme saaneet pienoisen kilpailijan Viking Gracelle Helsingin päähän.

Melkeinpä kehtaisin antaa uudistuksille kymmenen pistettä ja papukaijamerkin, mutta annan lopullisen tuomioni neitsytristeilyn jälkeen. Silja Europa tulee uudistettuna Helsinki-Tallinna välille 22 h-risteilyjä tekemään 12.12.2016 lähtien. Siitä vaan varaamaan oma risteilysi alennuskoodilla TS69904 12.12.2016 mennessä ja suosittelen lähtemään katsastamaan tehdyt uudistukset. Tallink Siljan sivuille pääset suoraan tästä. 

Yhteistyössä Tallink Silja. Mielipiteet tarjotusta matkasta huolimatta ihan omia.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee. Niin juu, ja aivan tavismenoa löytyy Snapchatistä nimimerkillä Kthetraveller. Omalla vastuulla sitten.


Posted

in

by

Comments

Yksi vastaus artikkeliin “Silja Europa uudistuu: tuoreet kuulumiset Muugasta!”

  1. […] Europa palaa takaisin vielä enemmän uudistetumpana 12.12.2016. Telakkakuulumisia voit lukea täältä ja tulevat 12.12. neitsytristeilytunnelmat liitän tähän blogipostaukseen […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *