Kokemuksia ja esittelyssä: Viking FSTR ja Club Lounge

Myönnän. Minulla kesti jonkin aikaa uskoa uutinen todeksi, kun Facebookiin alkoi aikoinaan tihkua ensimmäiset uutiset Viking Linen suunnitelmista ottaa katamaraani Helsinki-Tallinna -välin lisävahvistukseksi ajalle 10.4. – 22.10.2017. Tottahan moinen uutinen oli, ja torstaina sitten kävin minäkin pressimatkalaisena katsastamassa Itämeren uusimman tulokkaan, tai lainakkaan, Viking FSTR:n. Aivan pikkuisesta aluksesta ei ole kyse, sillä se ottaa sisäänsä jopa 830 matkustajaa ja 120 henkilöautoa, kaikki tuo laitettuna yhteensä kolmelle kannelle.

Kuva: Viking Line

Matkustajat saavat nauttia olostaan aluksen kahdella ylimmällä kannella. Ylemmältä kannelta löytyy istuinosasto, jonka yhteydessä on matkatavaroiden säilytyshuone. Ikkunanpuoleisten istuinten vieressä on pistokkeet sähkölaitteiden lataamista varten ja ulkoilmaihmisiä muistetaan pienoisella, tuulisella aurinkokannella. Tupakointi on sallittua ainoastaan ulkokannen tietyllä alueella, mikä kannattaa ottaa huomioon.

Katamaraanilla ei ole tarjota leikkitilaa lapsille. Värikkäitä penkkejä löytyy yläkannen keulaosastosta, mutta siinä kaikki. Suosittelenkin käyttämään isompia laivoja ylimenoon, jos lapsilla on kova tarve leikkimiseen. Hieman viihdykettä laivalta sentään löytyy, jos haluaa katsella aluksen peräikkunasta ulos. Tavallisten potkureiden sijaan alus liikkuu neljän vesijetin avulla, joten peräsuihku on ihan komeata katseltavaa.


Aijai, mikä onnenpäivä jälleen. Laivan komentosillat ja lentokoneen ohjaamot. Siinäpä meikäläisen lempipaikkoja. Ei mulla muuta.

Ateriointi laivalla,  Café Fork & Knife

Samassa kerroksessa sijaitsee myös Café Fork & Knife, jossa on tarjolla aamuisin pikkupurtavaa ja muilla vuoroilla pikkupurtavan lisäksi myös lämmintä ruokaa. Vaikka kaikkea on saatavissa paikan päältä, suosittelen tekemään ennakkotilauksen, sillä silloin aterian saa edullisemmin. Ennakkotilattuna lämmin ateria maksaa 10,50 euroa/hlö ja tarjolla on seuraavat vaihtoehdot: yksi ”punainen liha”, yksi kana, yksi kala ja yksi kasvisvaihtoehto (sis. 0,5 l vesipullo).

Kuva: Viking Line

Kiinnostaako menu? Tällä hetkellä perusvalikoimassa on päivän annoksissa mm. seuraavat annokset:

Liha: Lihamurekepihvit, kermaperunaa, puolukkahilloa
Kana: Grillattua kananrintaa, curryvihanneksia, dippikastiketta
Kala: Paahdettua uunilohta, tilli-perunagratiini, perinteistä mummonkurkkua
Kasvis: Kasvispihvit, Sweet Chili kastiketta, vihanneksia.

Menu saattaa hieman vaihdella, joten kannattaa varautua muutoksiin.

Juomien ja laivabaaritunnelman ystäville

Kerrosta alempana, aluksen sisääntulokannella sijaitsee Bar First. Baari on pieni, noin 50-paikkainen, mutta mukavan oloinen ja kutsuvan näköinen. Minua harmittaa, etten ehtinyt käymään Bar Firstissä ollenkaan, joten se täytyy ottaa vielä projektiksi joku päivä.

Kuva: Viking Line

Eihän laiva ole mikään, jos ei pääse shoppailemaan!

Nou hätä. Bar Firstin vierestä, söpön pikkupikku-infon takaa löytyy  FSTR Shop, jonka pieni valikoima sisältää makeisia, juomia ja kosmetiikkaa. Kauppa ei ole mikään suuri, mutta perustarpeet löytyy. Suosittelen kuitenkin ennakkotilauksen tekemistä kotona, jos haikailee tietyn tuotteen perään.

Kuva: Viking Line

Tasokkaampaa matkantekoa Club Lounge -luokassa, että lounge-tyttö tässä taas, terve!

Sopivasti sisääntulokannen perällä, lähellä ulko-ovia sijaitsee Club Lounge, jossa on penkkejä sekä miellyttäviä sohvaryhmiä ison maisemaikkunan luona. Vaikka autokannen ramppi peittääkin merellä melkoisesti näkyvyyttä, tulvii ikkunoista mukavasti luonnonvaloa. WiFi pelaa jokseenkin (taisi toimia ympäri alusta), ja ainakin peräikkunoiden juuressa näin muutaman sähköpistokkeen sähkölaitteiden lataamista varten. Ruokien ja juomien osalta tämän naisen nassulle nousee kuulkaattes hymy, kun ruvetaan ajattelemaan loungen hintaa ja mitä maksetulla rahalla saa. Saanen esitellä menut:

Aamiainen:

Kahvia/teetä, mehuja, smoothieta, jogurttia, mysliä, puuroa, kuivattuja ja tuoreita hedelmiä, hedelmäsalaattia, graavilohta, savukinkkua, kalkkunaa, emmentaljuustoa, briejuustoa, aurajuustoa, sämpylöitä, leivosvalikoima. Lämpiminä ruokina: munakokkelia, pekonia, röstiperunaa, gratinoitu kanaa, kasvispihvejä, grillattuja uunitomaatteja, kasvis- ja lihapiirakkaa. Skumppaa saa lipittää niin paljon kuin kunto kestää, mutta omakohtainen toiveeni on, ettei lipittäminen menisi kellään örvellykseksi.

Tarjonta muina aikoina:

Club Loungessa on päiväsaikaan tarjolla lämpimien ruokien (kalaa, lihaa + kasvisvaihtoehto) ohella mm. vihanneksia, pikkuleivonnaisia, juustoja, leipää sekä kolmea erilaista smoothieta. Edellä mainittujen lisäksi hintaan kuuluu alkoholittomat juomat, olut, siideri sekä puna- ja valkoviini. Väkevämmät juomat on ostettavissa erilliseen hintaan Club Loungen baarista.

Nam nam noita smoothieita!

Kuva: Viking Line

Kuva: Viking Line

Hinta Viking Line Club- kortilla on 25 euroa/suunta (ilman korttia 30 euroa/suunta), joten hinta-laatusuhde on mielestäni erittäin kohdallaan, kun verrataan Itämerta ylittävien pika-alusten loungeja.

No, mikäs on laivatytön tuomio?

Täytyy muistaa, että Viking FSTR on katamaraani, eikä ns. tavallinen laiva, joten pika-alus on tarkoitettu ensisijaisesti nopeaan ylimenoon. Ei viihdeohjelmaa, notkuvia buffetpöytiä, leikkihuonetta, aurinkokansia tai isoa merimyymälää. Itselläni oli hieman vaikeuksia totutella kyseiseen matkamuotoon, sillä olen ennen kaikkea perinteinen laivatyttö. Mennessä alus heilahteli melkoisesti merenkäynnissä, joka ei olisi välttämättä isommilla laivoilla tuntunut, joten helposti merisairastuville suosittelen pahoinvointilääkkeen ottamista taikka muulla laivalla liikkumista.

Viking FSTR on valmistunut vuonna 1998. P & O Ferries pisti sisustuksen uusiksi vuonna 2013 ja pieniä muutoksia on tehty sen jälkeen, mutta kovin suuria muutoksia ulkomaalauksen lisäksi ei Viking Line käsityksen mukaan ole tehnyt. Ikä näkyi, mutta kaikkialla oli siistiä. Vilpoinen meri-ilma ja tiuhaan käynyt ulko-ovi aurinkokannelle piti huolen siitä, että aluksen etuosassa sijainnut istuinosasto ja yleinen wc oli viileämmän puoleinen.

Ylimenoon FSTR toimii kuitenkin hyvin. Istuinpaikkoja katamaraanilla on enemmän kuin sinne otetaan matkustajia, joten erityisesti meitä suomalaisia hemmotellaan varustamon tarjoamilla ”hajuraoilla”. Sama koskee myös Club Loungea, joten rauha on taattu. Minulla ei ole kokemusta Linda Linesta, mutta nopeasti tutkittuna Viking FSTR voittaa kilpailevan katamaraanin erityisesti tarjoamallaan Club Loungella mennen tullen. Jos lahden ylitys on vain välttämätön paha ja lounge kiinnostaa, voittaa FSTR:n lounge myös muiden pika-alusten lounget. Tilat eivät ole todellakaan kummoiset, mutta tarjonnan hinta onkin sitten Viking Linen vahvuus. Asiakaspalvelu oli matkallamme erittäin hyvää (ja suomenkielistä) Club Loungessa ja FSTR Shopissa, muissa palvelupisteissä en ehtinyt matkan aikana asioimaan.

Viking FSTR:n matka-aika Helsingistä Tallinnaan on 1 tunti ja 45 minuuttia. Erinomainen juttu siis kiireisille ja niille, joilla lahden ylitys on vain välttämätön toimenpide matkalla upeaan Tallinnaan. Tällä hetkellä FSTR:n aisaparina toimii Viking XPRS, ja tuosta uusitusta suomalaisten suosikista voit lukea täältä. Mariella ja Gabriella liittyvät mukaan 1.7 – 6.8.2017 väliseksi ajaksi, jolloin punaisen varustamon lähtöjä Helsingistä on kello 8.00, 10.30, 11.30, 13.00, 18.00, 20.00 ja 21.30. Mukavia nopeita ja hitaampia aluksia on siis tarjolla jos milläkin aikataululla, joten siitä vaan suunnittelemaan sinulle sopiva merimatka. Mikäs sitä estää lähtemästä Tallinnaan vaikka tänään? Mahtava kaupunki ja ah, niin nätti.

Ai niin juu, onkos minulla ollut tapana antaa se silmänilo-palkinto näiltä laivareissuiltani?

Naisille ilmoitan, ettei varsinaista silmänruokaa ollut ihan mielestäni tarjolla, mutta silmänilo (jonka voi saada nainen, mies tai lapsi ikään katsomatta) löytyi.

Club Loungen Marco ja hänen kasvonsa, niitä katselin ilolla. Niissä säihkyi ilo tehdä työtä, aurinkoisuus. Silmät toi mieleen rakkaan edesmenneen isäni. Isäni, joka piti kädestäni kiinni kun astuin esimmäisen kerran Viking 5:lle. Taitaapi isi katsella minua samoin kirkkain silmin pilven päältä ja hymyillä, että melkoisen laivatytön hän väkersi.

P.S. Iskikö himo lähteä Tallinnaan? Viikkarin kotisivuille pääset suoraan tästä.

Yhteistyössä Viking Line. Mielipiteet maksetusta merimatkasta huolimatta ihka omia. Erityiskiitokset Viking Linen Helsinki-Tallinna -välin linjapäällikkö Jaakko Ahdille kuvista ja menutiedoista.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.


Posted

in

by

Comments

3 vastausta artikkeliin “Kokemuksia ja esittelyssä: Viking FSTR ja Club Lounge”

  1. Talsinki-Hellinna -matkustaja avatar
    Talsinki-Hellinna -matkustaja

    ” Jos lahden ylitys on vain välttämätön paha ja lounge kiinnostaa, voittaa FSTR:n lounge myös muiden pika-alusten lounget.”
    Allekirjoitan tuon Tallinkin alusten ja XPRS:n osalta.

    Eckerö Linen Finlandian Lounge on kuitenkin hinta-laatu -suhteeltaan paras Helsinki-Tallinna -reitillä.

    1. Kthetraveller avatar
      Kthetraveller

      Hei Talsinski-Hellina -matkustaja, kiitos vastauksestasi. Mielipiteet loungeista ovat aina tervetulleita ja auttavat muita lukijoita. Eckerön lounge on kiva, palvelu pelaa ja hinta on kohillaan kun juomaakin saa hanasta. Hinta on siis paras Eckeröllä. Minä itse nostin tuon FSTR:n ykköseksi oikeastaan tuosta ruokatarjonnasta johtuen. Ruokatarjonta lämpimine ruokineen (tarjotaa myös kasvissyöjille) on todella suuri etu.

  2. […] FSTR liittyi lainattuna Viking XPRS:n kaveriksi jo huhtikuussa (FSTR:n arvosteluni voit lukea täältä) ja kesäkuussa mukaan tulivat ruotsinlaivat Mariella ja Gabriella. Me matkustimme molempiin […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *